onsdag 3. juni 2009

ER DET RETT??

Hei igjen!
I dag er det onsdag, så jeg tenkte det passet med et lite innlegg.I går da jeg øvde til naturfagstest kom jeg over en del spørsmål, og det ene synes jeg kunne være greit å drøfte litt.

Temaet vi hadde var bioteknologi, og innefor dette kom en del spørsmål angående gener, og forskning på dette. Det er et spørsmål jeg vil ta opp, og det er om forskning på dyr, f. eks. griser. Forskere har begynt med genmodifisering, det vil si å sette inn ett eller flere nye gener som gjør at organismen får endrede egenskaper. Dette har blant annet blitt gjort på griser. Da ble et menneskelig gen satt inn i grisen, slik at den utvikler organer som egentlig hører til mennesker. I tidligere år har en brukt hjerteklaffer fra griser til å erstatte defekte hjerteklaffer i mennesker. Et problem med å bruke hjerteklaffer fra griser var at menneskekroppen kunne oppfatte organet som ukjent, og frastøte det når det ble satt inn. Dersom en gir grisen gen for menneskelige hjerteklaffer kan de utvikles i grisen, og tas ut og transplanteres inn i et menneske uten at kroppen frastøter dem. Men med dette følger det etiske spørsmål.
Er det rett å bruke dyr til slikt, til å dyrke dem for at mennesker skal klare å helbredes for sykdommer?
Greit, menneskene er på toppen av næringskjeden på vår planet, men kan vi herse med dyrene og bruke dem til hva vi vil? Egentlig så blir det ikke rett, vi kunne f. eks. ikke gjøre slikt med andre mennesker og da skulle vi heller ikke kunne gjøre det med dyr.
Jeg forstår jo godt hvorfor det forskes på slikt, og hvorfor det utføres slike transplantasjoner. Selvfølgelig ser jeg det positive med det, men allikevel føler jeg ikke at det er helt rett.

Dette er da mine meninger og holdninger til genmodifisering av dyr, og jeg håper at jeg ikke er den eneste som ser slikt på akkurat dette temaet. Nå er det imidlertid ikke jeg som bestemmer, og det er ganske lite jeg kan gjøre for å forhindre videre forskning på genmodifisering av dyr.
Jeg har hørt at flere dyrevernsorganisasjoner har gått imot dens salgs forskning, men har ikke fått medfart og det er synd. Vi burde ikke kunne holde på med slike ting fordi vi tar oss for mye til rette, og ingen har spurt dyrene om de vil være med på dette.
I seinere tid håper jeg at vi kan få til en annen type forskning som ikke inkluderer dyr, men heller mennesker. Men denne forskningen må være sikker, slik at det ikke er noe fare for dødsfall.

Det var alt jeg hadde å si i dag, vi snakkes =)

Ingen kommentarer: