fredag 27. mars 2009




Manus:
Vi har da valgt å lage en annonse for post-it lapper, og nå skal vi fortelle litt om hvordan vi har gjort og hvorfor produsentene bør bruke akkurat vår annonse.

Som dere ser har vi brukt et uvanlig bilde for og fanger oppmerksomhet. Det har vi gjort ved å sette sammen noen små bilder til et stort, og toppe det hele med et litt morsomt bilde.
På selve annonsen står det ikke særlig mye mer enn logoen, og slagordet. Men vi har tatt med når post-it lappene først kom til Norge, for at kjøperne skal kunne vite sånn ca. hvor mange år de har mistet med disse fantastiske lappene. Vi har også tatt med hvor produktet blir laget, det er for at folk skal være sikre på at produktet ikke er laget ulovlig. F. eks. med barnearbeid eller med folk som er underbetalte. I USA har det ikke vært mye av disse negative tingene, og derfor kan vi nesten være sikre på at post-it lappene blir produsert på en skikkelig måte.

Virkemidlene vi har brukt i annonsen er blant annet bilde og tekst. Som dere ser har vi noen bilder, og det er fordi det er kjekkere å se på bilde enn og bare lese tekst. Bildene gir også kjøperne et inntrykk av produktet. Grunnen til vi valgte det bilde av han mannen, var fordi han prøver å ha kontroll i livet sitt, og det er noe vi alle vil ha. På bilde ble også post-it lappene godt framhevet fordi mengden av dem er så stor. Teksten er det ikke mye av, og det har vi gjort bevisst fordi vi vet at det ikke er kjekt å lese tekst. Vi har også brukt ironi som et virkemiddel. På hovedbilde, som vi liker å kalle det, ser vi en mann som er på kontoret sitt. Mannen ser mer interessert ut i å bruke post-it lapper istedenfor pc-en sin. Han har hengt opp maaaaaaange lapper, for å arkivere jobbnotisene sine. Han kunne heller ha brukt pc-en sin til dette, fordi der er det lettere å ha orden, men vi har tolket det slik at han vil spare plass på pc-en sin og derfor bruker post-it lapper. 10 000 post-it lapper tilsvarer 100 Mb.Farge er også et virkemiddel vi har brukt. Vi har brukt en gul farge som ramme rundt bildet, det er for å vekke oppmerksomhet, slik at de som ser annonsen skal bli litt nysgjerrige. Fargen framhever også annonsen. For oss kristne symboliserer den gule fargen hellighet eller guddommelighet, og siden post-it lapper er så bra at det nesten er guddommelig valgte vi å bruke den fargen.I tillegg har vi prøvd å spille litt på sex. Alle vet at sex selger, og derfor har vi et litt humoristisk bilde av en dame som har stor utringning. På brystet har hun en post-it lapp med en beskjed til tyvtittere; se opp. Post-it lapper brukes som en påminnelse om noe, og på dette bilde blir det en påminnelse på at vi skal se opp.
Det var det vi hadde å si, takk for oss.

Ingen kommentarer: