Viser innlegg med etiketten språkets fremtid. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten språkets fremtid. Vis alle innlegg

fredag 1. april 2011

Er det en reel risiko for at det norske språket vil dø ut i nær framtid?

Det er ingen reel risiko for at norsk forsvinner som språk i den nærmeste framtid. Nærmeste framtid regner jeg som de neste 30 årene, og i 2040 vil man fortsatt finne det norske språket. Dette er fordi det er nærmere fem millioner mennesker som snakker norsk, og et språk vil da ikke kunne dø ut med mindre det skjer noe veldig drastisk (som at halve til ¾ av befolkningen dør før 2020). Det er ikke slik at folk bare glemmer et språk og derfor er dette med på å minske den reelle risikoen for et slikt scenario. Man får mye innflytelse fra andre språk, spesielt gjennom fjernsynsprogrammer kommer man tett innpå engelsk. Dette kan være med på å endre språket, men jeg ser ikke på dette som noe stor trussel som gjør at det norske språket forsvinner helt. Selvsagt vil språket endre seg framover, men det skal mye til for å forsvinne helt. At dette skal skje vil ta mange tiår, og det regner ikke jeg som noe nær framtid.

Det finnes også mennesker som har lyst til å lære seg det norske språket. Turister som reiser til Norge for å se den flotte og unike naturen vil gjerne kunne kommunisere med menneskene som bor her, og dermed ser de på mulighetene til å lære norsk. Når flere og flere mennesker velger å lære norsk er dette med på at språket ikke dør ut. Man finner også folk som kan prate litt norsk dersom man reiser rundt til feriesteder i Europa (spesielt Spania). At folk her har lært seg litt av språket er med på å redusere risikoen enda mer.

mandag 4. mai 2009

Språklige Fremtider


Denne teksten er en formativ tekst, hvor forfatteren viser til generell fakta og argumenterer om saken. Saken som blir tatt opp er språkutviklingen, og forfatteren forteller hvordan hun tror språket vil endre seg samtidig som hun forklarer hvorfor hun tror det.

Forfatteren mener at språket vil bli mer engelsk, og enklere i fremtiden. Grammatikk som er vanskelig å lære vil bli glemt, og skriftspråket vil bli mye nærere hvordan vi snakker. Hun mener også at dialekter vil bli mer regionale fordi de små lokale forskjellene vil forsvinne.
Forfatteren argumenterer ved å vise til eksempler på hvor grammatikken blir forandret, og med å vise til eksempler. Hun argumenterer altså på en måte hvor hun viser til fornuften, og ikke til følelser.Hun forklarer også hvorfor hun tror engelsken vil ta over. Hun mener at mye av grunnen til engelsken vil ta over er pga tv og media. Argumentasjonen er basert på fakta f. eks. hvor hun forteller om filmene som tv2 viser. De har vist 151 i løpet av 7 måneder, og 138 av dem var engelsk språklige.
Forfatteren bruker også egne barn som et eksempel. Hun forteller hvordan de snakker, og tror at språket vårt fram mot 2100 vil bli mye likt det. Grunnen er at de lever i fremtiden, og er med på å bestemme hvordan språket blir.

Jeg tror


Jeg tror at språket vårt vil utvikle seg mer mot engelsk. Nå til dags er mange av slangordene som ungdommer bruker engelske, for eksempel å chille (fra to chill som betyr å slappe av), smooth (fra smooth som betyr glatt, men ungdommer bruker det som fin) og nice (som betyr fin, og brukes om noe som er virkelig fint eller bra).

Mer og mer folk snakker engelsk, og engelsk opplæringen i skolen blir bedre og bedre. Dette gjør at den gjennomsnittlige nordmannen bedre i engelsk. I tillegg blir engelsk mer og mer brukt i alle yrker. Dette er de grunnene til at jeg tror at språket vårt, Norsk, vil utvikle seg mer mot engelsk i fremtiden.